Nieuws

—————————————————————————————————————-
VACATURE TANDARTSASSISTENT (m/v)

Wij zijn op zoek naar een enthousiaste, communicatief vaardige en gediplomeerde (preventie)tandartsassistent (m/v) voor 8-16 uren per week.
Praktijkervaring en kennis van de WIP-richtlijnen zijn een vereiste.
Wij bieden je een plek in een moderne praktijk in een gezellig en gemotiveerd team.

Heb je interesse in een leuke afwisselende baan? Stuur dan je motivatie met CV (inclusief foto) naar:
Tandartspraktijk B.I.F. de Groot
Lageweg 31
9251 JV Burgum
tandartspraktijk_degroot_burgum(at)hotmail(punt)com

—————————————————————————————————————–

ICT beveiligingsincident treft Tandartspraktijk de Groot in Burgum.
Voor meer informatie kunt u hier klikken.

Parodontitis erfelijk?
Ernstige tandvleesproblemen of te wel parodontitis komt voor bij ongeveer 15% van de volwassen bevolking in Nederland. Aanleg is een van de factoren die hierbij een rol spelen. Als een van beide ouders parodontitis heeft, is de kans op parodontitis bij hun kind groter. Als een van beide ouders al op jonge leeftijd de diagnose parodontitis heeft gekregen, is het risico ongeveer 50%!
De tandarts beoordeelt het tandvlees met een instrument (pocketsonde), geeft het een cijfer en krijgt hierdoor een goed beeld over de gezondheid van uw tandvlees. Aan de vatbaarheid voor parodontitis, de genetische aanleg, kunt u niets veranderen. Een goede mondhygiëne, niet roken, gezonde voeding en beweging spelen tevens een rol bij gezond tandvlees. Laat uw tandarts een cijfer geven aan uw tandvlees en dat van uw kinderen. U kunt er problemen mee voorkomen.
Bron: dr. M. Danser, parodontoloog ACTA

IXORG
Sinds begin 2014 is er een alternatief voor de traditionele manier van verzekeren.
Niet verzekerd zijn is wellicht geen probleem voor wie zijn mondzorgkosten altijd goed uit eigen zak kan betalen. Echter niet iedereen voelt zich prettig bij een situatie zonder verzekering.
Bij Ixorg wordt een persoonlijk budget voor mondzorgkosten gecombineerd met een voordelige verzekering voor gebitsschade bij ongevallen.
Ixorg is een initiatief van de NMT, de beroepsorganisatie van de Nederlandse tandartsen.
Bij Ixorg bouwen patiënten een persoonlijk budget op voor hun mondzorgkosten in combinatie met een goedkope calamiteitenverzekering en betalen alleen voor werkelijke kosten. Wellicht kan Ixorg u helpen de mondzorg voor u toegankelijk en betaalbaar te houden.
Bron: NMT

Kanker als hoofd- en halszaak
Dat roken en alcohol risicofactoren zijn om kanker te krijgen, weet langzamerhand iedereen wel, minder bekend is de rol die het humaan papillomavirus (HPV) kan hebben bij het ontwikkelen van baarmoederhals- én hoofd- halskanker. Van de vrouwen raakt 80 procent tijdens haar leven met dit virus besmet. In een beperkt aantal gevallen kan het kanker veroorzaken. Oraal-genitaal contact kan HPV overbrengen.
Elk jaar krijgen iets minder dan 3000 Nederlanders de diagnose hoofd- halskanker te horen, in Friesland ongeveer 180 patiënten per jaar.
Bij signalen als slikproblemen, heesheid, tongpijn, een hardnekkig zweertje of langdurig oorpijn is het raadzaam een huisarts of tandarts te raadplegen. Bij klachten die drie weken of langer aanhouden, is er een grond om aan hoofd- halskanker te denken.
Dr. J.G.A.M. de Visscher, kaakchirurg MCL. Leeuwarder Courant, 19-09-2014

Het positieve effect van kauwgom.

Suikervrije kauwgom helpt indirect mee aan het voorkómen van cariës. Het stimuleert de speekseltoevoer, neutraliseert de zuren in de tandplak en bevordert remineralisatie van beginnende gaatjes.
De meest gebruikte suikervervangers zijn xylitol en sorbitol. Xylitol wordt aangeraden om cariës te voorkomen. Sorbitol heeft minder effect op cariës, maar is veel goedkoper. Het kauwen van suikervrije kauwgom kan het tandenpoetsen niet vervangen. Maar als je poetst en ook suikervrije kauwgom kauwt, zie je dat er minder plakvorming is.
Dr. M. Danser. Parodondoloog ACTA.

Tandplak door mondwater?
Tandplak (tandplaque) bestaat hoofdzakelijk uit bacteriën. Blijft dit zitten, dan kan dit leiden tot tandvleesontsteking, gaatjes en tandsteen. Aan tandsteen hecht zich makkelijk nieuwe tandplak. Het gebit kan ook verkleuren, bijvoorbeeld door koffie, thee of rode wijn of doordat iemand rookt.
Ook sommige bestanddelen uit mondspoelmiddelen kunnen verkleuringen veroorzaken. Dit kan tot aanslag leiden. De hoeveelheid verkleuring en aanslag verschillen per spoelmiddel en per persoon.
Twee keer per dag poetsen met een fluoride-houdende tandpasta en reiniging van de ruimten tussen tanden en kiezen is het belangrijkste om de mond gezond te houden.
Dr. M. Danser, parodontoloog ACTA.